Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Przedszkole Nr 8 w Sopocie

Jana z Kolna 3, 81-746 Sopot

Przejdź do treści

Przedmiot działania i kompetencje

1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:

  • wspomaganiu i ukierunkowaniu rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwoju w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym i przyrodniczym, udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, i religijnej,
  • sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości Przedszkola,
  • współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, w miarę potrzeby podjęcia wczesnej interwencji specjalistów oraz przygotowaniu dziecka do nauki w szkolne.

2. Wynikające z powyższych celów zadania Przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:

  • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych;
  • kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
  • wspomaganie rozwoju mowy;
  • wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
  • wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
  • wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem;
  • wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec;
  • wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne;
  • wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń;
  • wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
  • kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
  • wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

Działania wychowawcze i edukacyjne nauczycieli koncentrują się w szczególności na:

  • wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
  • budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co jest dobre, a co złe;
  • kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenie stresów i porażek;
  • rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi dorosłymi;
  • stworzenie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
  • troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
  • budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
  • wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
  • kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
  • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

3. Przedszkole, w miarę możliwości, uwzględnia potrzeby dzieci na specjalnych dietach żywieniowych.

  • rodzice, zapisując dziecko do przedszkola, zamieszczają w „Karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola”, informację o alergii żywieniowej dziecka oraz sporządzają listę niebezpiecznych pokarmów dla jego zdrowia; podpisują ją i umieszczają aktualną datę;
  • w przypadku zmiany diety dziecka rodzice są zobowiązani do poinformowania o tym fakcie nauczyciela i złożenia na piśmie aktualnej listy zabronionych pokarmów, podpisania jej i umieszczenia aktualnej daty;
  • na podstawie zebranych „Kart zgłoszeń dzieci do przedszkola” oraz informacji zebranych od rodziców, nauczycielki tworzą listę dzieci ze specjalną dietą żywieniową z uwzględnieniem imienia i nazwiska dziecka, wykazu pokarmów zabronionych, numeru grupy, w której dane dziecko się znajduje;
  • z w/w listą zapoznaje się: nauczycieli, woźne, pracowników kuchni;
  • lista umieszczona jest w widocznym miejscu w kuchni oraz w salach poszczególnych grup.

4. Przedszkole tworzy listę dzieci na specjalnych dietach żywieniowych i określa zasady organizacji wydawania posiłków:

5. Za prawidłowe wydawanie posiłków dziecku z alergią żywieniową, zgodnie z listą pokarmów zabronionych, odpowiedzialność ponosi nauczyciel.

6. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.

Informacje

Liczba wyświetleń: 276
Utworzono dnia: 20.06.2023
Dokument wprowadził:
Marzena Czajkowska
Dokument opublikował:
Marzena Czajkowska

Historia publikacji

  • 20.06.2023 08:33, Administrator
    Edycja strony: Przedmiot działania i kompetencje
  • 20.06.2023 08:22, Administrator
    Dodanie strony: Przedmiot działania i kompetencje